Zaniżone odszkodowanie to wielki problem. Istnieją jednak sposoby na uzyskanie dopłaty do odszkodowania zarówno od ubezpieczyciela, jak i zewnętrznej firmy. Pojawiają się jednak istotne różnice. Jak więc starać się dopłatę? Na co należy zwrócić szczególną uwagę?
- Na czym polega skup odszkodowań? Kiedy można je uzyskać?
- Odkup szkody: jak uzyskać dopłatę do odszkodowań?
- Dopłaty do odszkodowań - jakie dokumenty są konieczne?
Wielu poszkodowanych decyzję ubezpieczyciela o wypłacie odszkodowania traktuje jako ostateczną. To sprawia, że przyjmują oni każdą kwotę zaproponowaną przez ubezpieczyciela. Panuje również przekonanie, że w przypadku starszych aut należy się mniejsze odszkodowanie. Tymczasem zasady naliczania i wypłacania odszkodowań są ściśle określone m.in. przez Krajowy Nadzór Finansowy.
Mimo to ubezpieczyciele wciąż:
- Odmawiają zwrotu kosztów holowania i wynajmu samochodu zastępczego;
- W kosztorysach stosują „urealnienie” lub rabaty bez konsultacji z poszkodowanym, czy warsztatem;
- Nie wypłacają odszkodowania za utratę wartości pojazdu;
- Nie uwzględniają wszystkich szkód;
- Odliczają VAT w przypadku osób prywatnych.
To wszystko sprawia, że poszkodowany otrzymuje znacznie mniej pieniędzy, niż powinien. W niektórych przypadkach to tylko ¼ właściwej kwoty.
Należy pamiętać, że decyzja ubezpieczyciela nigdy nie jest ostateczna i nie zamyka całkowicie sprawy. To oznacza, że można starać się o dopłatę do odszkodowania.
Na czym polega skup odszkodowań? Kiedy można je uzyskać?
Dopłata do odszkodowania polega na wypłacie różnicy między odszkodowaniem wypłaconym przez ubezpieczyciela a tym właściwym. Konieczne jest precyzyjne określenie kwoty zaniżenia. Można to zrobić poprzez analizę kosztorysu i szkód.
O dopłatę może starać się każdy poszkodowany kierowca, który uważa, że nie otrzymał właściwego odszkodowania. Można starać się o nie zarówno po wydaniu decyzji, jak i już po otrzymaniu pieniędzy. Istnieje jedynie ograniczenie czasowe. W przypadku szkód w pojeździe o dopłatę można starać się najczęściej w ciągu 3 lat po wydaniu decyzji przez ubezpieczyciela.
Bardzo często zdarza się, że właściciele starszych samochodów otrzymują za niskie odszkodowania. Warto jednak zaznaczyć, że sam wiek pojazdu nie ma wpływu na wysokość odszkodowania i dopłatę.
Dopłaty nie otrzyma kierowca, który podpisał z ubezpieczycielem ugodę. Choć często jest ona niekorzystna dla poszkodowanego, to najczęściej wyklucza ona wszelkie roszczenia, także te przyszłe. Inną kwestią jest, gdy wystąpiła szkoda całkowita. Wtedy jest ona z punktu widzenia kierowcy nieopłacalna, a ubezpieczyciel uznaje, że naprawa takiego auta jest nierentowna. W ten sposób zmieniają się zasady wyliczania odszkodowania dla poszkodowanego kierowcy.
Odkup szkody: jak uzyskać dopłatę do odszkodowań?
Teoretycznie to sam ubezpieczyciel może wypłacić brakującą kwotę odszkodowania. Dzieje się tak w przypadku, gdy rzeczoznawca przy oględzinach nie odnalazł wszystkich uszkodzeń. W praktyce ubezpieczyciele rzadko przyznają się do błędnie skonstruowanego kosztorysu. Aby uzyskać dopłatę do odszkodowania od ubezpieczyciela, należy złożyć odwołanie od wydanej decyzji. Poszkodowany ma na to aż 3 lata
Co zrobić, gdy ubezpieczyciel wciąż odmawia wyższego odszkodowania? Zwykle wskazuje on wtedy, że należy udać się do sądu. Faktycznie jest to skuteczna metoda, gdyż najczęściej sądy są przychylne poszkodowanym. Przyznają one często wyższe odszkodowanie, niż to, o które stara się poszkodowany, a także dołącza do tego odsetki. Zwraca także koszty związane z postępowaniem.
Aby jednak sąd rozpatrzył sprawę konieczne jest właściwe skonstruowanie pozwu i złożenie go we właściwym sądzie. Udowodnienie własnych racji wymaga także choćby podstawowej wiedzy prawnej lub wynajęcia prawnika. Często więc poszkodowani ponoszą spore koszty, aby uzyskać właściwe środki.
Alternatywą dla tych działań może być odkup odszkodowań szkód komunikacyjnych i dopłata od kancelarii odszkodowawczej. To ona wówczas przejmuje wszystkie formalności związane z dopłatą. Poszkodowany ma jedynie za zadanie dostarczyć najważniejsze dokumenty, a także opisać problem.

Dopłaty do odszkodowań - jakie dokumenty są konieczne?
Staranie się o dopłatę wydaje się dodatkową i skomplikowaną procedurą. Tymczasem ilość koniecznych dokumentów jest minimalna. Poszkodowany współpracujący z firmą odszkodowawczą powinien dostarczyć jedynie:
- kosztorys
- decyzję ubezpieczyciela
Można także dostarczyć całą dokumentację związaną z wypadkiem, np.: oświadczenie sprawcy, zeznania świadków itp. Nie jest to jednak konieczne.
Warto zauważyć, że w przypadku samodzielnego starania się o dopłatę do odszkodowań lista dokumentów jest dłuższa. Wynika to z faktu, że to po stronie poszkodowanego leży udowodnienie swoich racji. To oznacza, że kierowca powinien także dostarczyć:
- opinię niezależnego rzeczoznawcy
- wycenę warsztatu
- rachunki potwierdzające wydatki
Są to dodatkowe dokumenty, o które poszkodowany musi się dodatkowo postarać. Wydłuża to zatem czas oczekiwania na pieniądze i komplikuje całą procedurę. Wiąże się to też z dodatkowymi kosztami. Opinia rzeczoznawcy to dodatkowy wydatek rzędu kilkuset złotych.
Jak można zauważyć, prawo pozwala poszkodowanemu na różne drogi ubiegania się o wyższe odszkodowanie. Naturalną drogą wydaje się zwrócenie się bezpośrednio do ubezpieczyciela. I faktycznie zdarza się, że po odwołaniu poszkodowany otrzymuje dodatkową wypłatę. Nie jest to jednak reguła, poza tym nawet dopłata od ubezpieczyciela nie gwarantuje, że poszkodowany otrzyma pełną kwotę.
Kosztorysy są też sporządzane w tak zawikłany sposób, że laikowi jest niezwykle trudno zorientować się, czy faktycznie doszło do zaniżenia i na czym ono polega. A sam kosztorys, nawet jeżeli jest błędny, nie jest dowodem. Należy bowiem udowodnić, że w istocie tę błędy wystąpiły. W ten sposób uzyskanie dopłaty do odszkodowania komplikuje się i przedłuża.
Nieco inaczej wygląda sytuacja w przypadku kancelarii odszkodowawczej. Tutaj wystarczy jedynie minimalny zestaw dokumentów dotyczących szkody i jej likwidacji. Dzieje się tak, ponieważ to kancelaria przejmuje wszystkie formalności związane ze sporem z ubezpieczycielem.
To jednak nie oznacza, że poszkodowany musi czekać na swoje pieniądze, przy okazji płacąc wysoką prowizję. Odszkodowanie wypłaca kancelaria, kilka dni po zgłoszeniu. Jest to szczególnie korzystne dla tych poszkodowanych, którzy nie chcą czekać na pieniądze i wikłać się w kolejne spory z ubezpieczalnią.
Koniecznie przeczytaj artykuł: ,,Zaniżone odszkodowanie. Odzyskaj pieniądze bez dodatkowych strat"