Z tytułu opóźnienia lotu o co najmniej 3 godziny możesz uzyskać odszkodowanie w wysokości 250, 400 lub 600 euro. Od czego zależy kwota tych rekompensat?
Kiedy można ubiegać się o odszkodowanie?
Podstawą prawną do ubiegania się o odszkodowanie za opóźniony lot jest WE 261/2004. To rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady, które ustanawia jednakowe reguły wypłaty odszkodowania dla pasażerów linii lotniczych.
Rekompensata powinna zostać wypłacona w sytuacji, gdy:
- lot był opóźniony o minimum 3 godziny,
- lot został nagle anulowany,
- odmówiono wejścia na pokład z powodu nadmiaru sprzedaży biletów (tzw. overbooking).
Kiedy linia lotnicza nie odpowiada za zakłócony lot?
Linia lotnicza nie ponosi odpowiedzialności za zakłócony lot, jeśli jego przyczyną są tzw. nadzwyczajne okoliczności. Chodzi tutaj o takie sytuacje jak np. atak terrorystyczny, niekorzystne warunki meteorologiczne, strajk kontrolerów lotów. Są to zatem takie zdarzenia, na które przewoźnik nie ma żadnego wpływu.
W tym miejscu warto podkreślić, że w poszczególnych krajach należących do UE obowiązują różne okresy przedawnienia roszczeń. W naszym kraju na złożenie wniosku o odszkodowanie za opóźniony czy odwołany lot pasażer ma zaledwie 1 rok. W większości krajów UE są to natomiast nawet 3 lata.
Wysokość odszkodowania od linii lotniczej
Osoby, których lot został odwołany lub opóźniony o co najmniej 3 godziny mogą wnioskować o wypłatę odszkodowania w wysokości:
- 250 euro - loty o długości do 1500 km,
- 400 euro - loty pomiędzy 1500 a 3500 km,
- 600 euro - loty powyżej 3500 km.
Długość lotu jest mierzona metodą trasy po ortodromie, czyli najkrótszą drogą pomiędzy lotniskiem wylotu a lotniskiem docelowym - stanowiącą fragment koła wielkiego.
Jak otrzymać rekompensatę od linii lotniczej?
Odszkodowanie jest wypłacane na wniosek pasażera. Większość linii lotniczych stosuje własną praktykę. Niektórzy udostępniają specjalny formularz internetowy. W razie odmowy wypłaty rekompensaty możesz złożyć skargę do ULC (Urząd Lotnictwa Cywilnego) lub wybrać drogę sądową.
Nie musisz jednak samodzielnie walczyć z przewoźnikiem o odszkodowanie. Profesjonalną pomoc uzyskasz w Skyhelp. Specjaliści mogą zająć się za Ciebie wszelkimi formalnościami. Po Twojej stronie jest tylko dostarczenie niezbędnych dokumentów związanych z podróżą, a więc: elektroniczny bilet lotniczy, karta pokładowa czy potwierdzenie złożenia rezerwacji na lot.
Pamiętaj, że jeśli linia lotnicza nie zapewniła Ci odpowiedniej opieki w przypadku sporych opóźnień lotu, np. darmowego posiłku oraz napojów, to możesz ubiegać się o zwrot takich kosztów. Należy jednak przedstawić rachunki lub paragony.
Warto też mieć na piśmie potwierdzenie od przewoźnika, z jakiego powodu lot został anulowany albo opóźniony. Możesz także udokumentować problem z lotem, robiąc np. zdjęcie tablicy odlotów.